-Lastik Balans Ayarı Nedir?
Balans ayarının amacı, lastiklerin dengede kalmasını sağlayarak sürüş güvenliği ve sürüş konforu sağlamaktır. Balans ayarı sırasında lastiğin her iki tarafının ağırlığı eşitlenir ve lastikler sürüş sırasında dengede kalır. Bu sayede titreşimlerin önüne geçilmiş olur, lastiğin düzensiz aşınması önlenir, iyi bir yol tutuşu ve sürüş konforu sağlanır. Direksiyonda ya da sürücü koltuğunda titreşim olduğunda veya lastiklerinizde düzensiz aşınma varsa lastiklerinizin balans ayarı bozulmuş demektir. Bu tarz bir problem yaşıyorsanız ücretsiz balans ayarı kontrolü için sizi de en yakın servis noktamıza bekliyoruz.
-Lastik Balans Ayarı Neden Bozulur?
Lastiklerde kat ettikleri kilometre ve zorlu zemin koşullarına göre, bazen aldıkları darbeler, kaldırıma çarpma gibi nedenlerden ötürü zamanla denge ve duruşunda bozulmalar meydana gelir. Aracınızı ne sıklıkta ve ne kadar yoğun kullandığınız da balans ayarının bozulması için belirleyici bir kriterdir.
-Lastik Balans Ayarı Ne Zaman Yapılır?
Lastiklerin denge ayarının bozulması sürüş koşullarına göre değişse de, şehir içinde kullanılan bir araç için yılda en az bir kez veya 15.000 kilometrede bir lastiklerinizin balans ayarını yaptırmanızı tavsiye ederiz. Ücretsiz balans ayarı kontrolü için sizi de bekliyoruz.
-Lastik Balans Ayarı Yapılmazsa Ne Olur?
Lastikler aracınızın yolla tek temas noktasıdır. Sürüş güvenliği açısından lastiklerinizin balans ayarı kontrolü çok büyük önem taşır. Lastik balans ayarıyla tekerleğin ağırlığı dönme ekseni etrafına eşit olarak dağılır ve böylece titreşimler ortadan kalkarak daha konforlu ve güvenli sürüş sağlanır. Ayrıca lastiklerin düzensiz aşınmasının yanında, süspansiyon, direksiyon aksamları ve araç rulmanlarının da erken aşınması da önlenmiş olur.
-Rot Ayarı ve Balans Ayarı Arasındaki Fark
Rot ve balans ayarları birlikte anılsa da aslında iki farklı bakımı ifade eder. Balans ayarı yapılmadan rot ayarının yapılabilmesi mümkün değildir. Balans ayarı ile aracın tekerleklerinin yüksek hızda ağırlık merkezinden kaynaklanan titreşimleri engellenirken, rot ayarı ile tekerleklerin açısı ayarlanır.
-Lastik Tamiri Nasıl Yapılır?
Lastik tamiri sırasıyla şu süreci takip eder:
-Patlak Lastik Tamir Edilebilir Mi?
Lastiğin tamir edilmesi birçok durumda mümkündür ancak, bu işlem uzmanlık gerektirir.
-Yeni Lastik Almak mı, Patlak Lastiği Tamir Ettirmek Mi?
Lastiğinizin patlaması halinde, daha fazla para harcayarak yenisini almak yerine lastiğinizi tamir ettirin!
-Lastiğin Patladığı / Zarar Gördüğü Nasıl Anlaşılır?
Lastiğiniz inmiş ise patlamış olabilir; fakat başka bir sebeple basıncının düşmüş olması ihtimali de vardır (supapın sızdırmazlığı, jantın paslanması gibi…) Diğer lastiklerinize göre anormal bir hızla iniyor ise bu lastiğin hasar görmüş olduğu anlamına gelir. Çok yavaş inmeye neden olan bir delinme söz konusu olabilir. Her iki durumda da, lastik tamirinin bir uzman tarafından gerçekleştirmesi gerekir.
Uzman kişilerce yapılması gereken lastik değiştirme işlemi; jantın sökülmesi ve takılması, lastiğin sökülmesi ve takılması, yüzeylerin fırçalanması, balans ayarı, ön düzen kontrolü, supapın değiştirilmesi ve son olarak lastiğin doğru hava basıncı değerinde şişirilmesi işlemlerinin tamamını kapsar.
-Lastik Nerede Değiştirilir?
Araç bakımının olmazsa olmaz bir parçası olan lastik değiştirme işlemi güvenilir bir servis noktasında, uzmanlar tarafından yapılmalıdır.
-Lastikte Doğru Basınç Değeri
Lastikler size maksimum performans ve fayda sağlayacak şekilde üretilir. Bu faydayı sağlamanın birinci koşulu; araç üreticilerinin tavsiyesi doğrultusunda, araca uygun ebatta lastik seçimiyse, ikinci koşul da; seçilen lastikleri araç üreticisinin tavsiyeleri doğrultusunda doğru basınç değerinde kullanmaktır. Her ne kadar en son teknolojiyle üretilmiş, en kaliteli lastiği seçmiş olsanız da, eğer lastikleriniz doğru basınç değerinde değilse, lastiklerinizden tam anlamıyla fayda sağlayamıyorsunuz ve sürüş güvenliğinizi tehlikeye atıyorsunuz demektir.
Balans ayarının amacı, lastiklerin dengede kalmasını sağlayarak sürüş güvenliği ve sürüş konforu sağlamaktır. Balans ayarı sırasında lastiğin her iki tarafının ağırlığı eşitlenir ve lastikler sürüş sırasında dengede kalır. Bu sayede titreşimlerin önüne geçilmiş olur, lastiğin düzensiz aşınması önlenir, iyi bir yol tutuşu ve sürüş konforu sağlanır. Direksiyonda ya da sürücü koltuğunda titreşim olduğunda veya lastiklerinizde düzensiz aşınma varsa lastiklerinizin balans ayarı bozulmuş demektir. Bu tarz bir problem yaşıyorsanız ücretsiz balans ayarı kontrolü için sizi de en yakın servis noktamıza bekliyoruz.
-Lastik Balans Ayarı Neden Bozulur?
Lastiklerde kat ettikleri kilometre ve zorlu zemin koşullarına göre, bazen aldıkları darbeler, kaldırıma çarpma gibi nedenlerden ötürü zamanla denge ve duruşunda bozulmalar meydana gelir. Aracınızı ne sıklıkta ve ne kadar yoğun kullandığınız da balans ayarının bozulması için belirleyici bir kriterdir.
-Lastik Balans Ayarı Ne Zaman Yapılır?
Lastiklerin denge ayarının bozulması sürüş koşullarına göre değişse de, şehir içinde kullanılan bir araç için yılda en az bir kez veya 15.000 kilometrede bir lastiklerinizin balans ayarını yaptırmanızı tavsiye ederiz. Ücretsiz balans ayarı kontrolü için sizi de bekliyoruz.
-Lastik Balans Ayarı Yapılmazsa Ne Olur?
Lastikler aracınızın yolla tek temas noktasıdır. Sürüş güvenliği açısından lastiklerinizin balans ayarı kontrolü çok büyük önem taşır. Lastik balans ayarıyla tekerleğin ağırlığı dönme ekseni etrafına eşit olarak dağılır ve böylece titreşimler ortadan kalkarak daha konforlu ve güvenli sürüş sağlanır. Ayrıca lastiklerin düzensiz aşınmasının yanında, süspansiyon, direksiyon aksamları ve araç rulmanlarının da erken aşınması da önlenmiş olur.
Rotasyon; aracın mekanik olarak yere düz basmasıyla ilgili bir ayardır. Bu işlem gereklidir çünkü lastikler eşit şekilde aşınmaz, ön lastikler her zaman arka lastiklerden daha hızlı aşınır. Dolayısı ile lastiklerin aşınmasını dengelemek için zaman zaman yerlerinin değiştirilmesi gerekir. Simetrik lastik türünde farklı olmamakla birlikte; diğer lastikler için ön lastiklerin bulundukları yönün arkasına, arka lastiklerin de bulundukları yönün önüne takılması rotasyon ayarının önemli bir işlemidir.
-Asimetrik Lastik Rotasyonu
Simetrik türde bir lastiğin montaj yönü bulunmaz; her iki yönüyle de araca uyum gösterir. Dolayısıyla montaj veya rotasyon sırasında hata yapılması mümkün değildir. Fakat asimetrik lastiklerin sırtında bulunan iç ve dış kısımlarındaki diş yapıları birbirinden farklı olduğundan, rotasyon yapılırken bu durumu da gözetmek gerekir.
-Yönlü Lastik Rotasyonu
Islak zeminlerde etkili olan yönlü lastik türleri yağmur suyunu hızla tahliye edebilme özelliğine sahiptir. İyi bir yol tutuş için, yönlü lastiklerin de rotasyon bakımına dikkat etmek gerekir. Rotasyon ayarı lastiğin montaj yönü dikkate alınarak yapılmalıdır.
-Lastik Rotasyonu Nasıl Yapılır?
Her aracın rotasyon ayarı farklıdır. Rotasyon ayarı yapılmadan önce aracınızın marka ve model bilgileri sisteme girilir ve aracınıza uygun ayarlar kontrol edilir. Dönme yönünü korumak için, sağ arka lastik ön sağa ve sol arka lastik ön sola takılır.
Lastik tamiri sırasıyla şu süreci takip eder:
-Lastiğin Patladığı/Zarar Gördüğü Nasıl Anlaşılır?
Lastiğiniz inmiş ise patlamış olabilir; fakat başka bir sebeple basıncının düşmüş olması ihtimali de vardır (supapın sızdırmazlığı, jantın paslanması gibi…) Diğer lastiklerinize göre anormal bir hızla iniyor ise bu lastiğin hasar görmüş olduğu anlamına gelir. Çok yavaş inmeye neden olan bir delinme söz konusu olabilir. Her iki durumda da, lastik tamirinin bir uzman tarafından gerçekleştirmesi gerekir.
Nitrojen hareketsiz bir gazdır. Tozdan yağdan, nemden etkilenmez. Havadan daha sabit olduğu için basınç kaybını azaltır. Bu nedenle lastiklerin nitrojenle şişirilmesi daha verimlidir; Nitrojen gazıyla şişirilen bir lastiğin inmesi, hava ile yapılan şişirmeye göre 4 kat daha yavaştır.
-Lastiklere Nitrojen Gazı Nasıl Doldurulur?
Öncelikle gerçek nitrojen gazı dolum işleminin, nitrojen gazı içeren özel tüplerden yapılması gerekir. Nitrojen dolumu esnasında; öncelikle lastiğin içinde bulunan hava tamamen boşaltılır, ardından nitrojen dolumu işlemi gerçekleştirilir. İşlem sonrası lastik içerisinde az da olsa hava kalma ihtimaline karşı oksijen boşaltımı ikinci kez yapılır. Böylelikle lastikleriniz nitrojen gazı ile doldurulmuş olur.
Ön düzen sistemi; rot, rot başı, sonsuz dişlisi, amortisör gibi aracın yürüyen aksam parçalarından oluşur. Sürücünün direksiyon hareketleri ile ilettiği komut, sonsuz dişlisi aracılığı ile tekerleklere iletildiğinden, ön düzen sisteminin sorunsuz çalışması sürüş güvenliği açısından çok önemlidir. Sorunsuz çalışan ön düzen sistemi, aracın yol tutuşunu arttırır ve lastiklerin daha uzun ömürlü olmasını sağlar. Aynı zamanda ön düzen sistemi yoldan kaynaklanan bazı kusurları da absorbe ederek, sürüş konforunun da artmasını sağlar.
-Neden Ön Düzen Ayarı Yaptırmak Gerekir?
Düzgün yapılmış ön düzen ayarının çevresel ve ekonomik pek çok avantajı bulunuyor. Ön düzen ayarı, aracınızın daha düşük yuvarlanma direncine kavuşmasını sağlar. Aracınızın mekanik aksamları korunur ve lastikleriniz daha uzun ömürlü kullanılmış olur. Tüm bunların aynı zamanda çevresel olarak da olumlu etkileri vardır; lastiklerde düşük yuvarlanma direnci sayesinde daha az yakıt tüketimi ve daha az CO2 emisyonu oluşması sağlanır.
TPMS, Lastik Basıncı İzleme Sistemi demektir.
2014 Kasım ayından itibaren trafiğe çıkan tüm yeni binek araçlar TPMS ile donatılıyor.
Elektronik supaplar, lastik basınç problemlerini anında tespit ederek, sistemin sizi uyarmasını sağlıyor.
-TPMS Sistemi Neden Düzenli Bakım Gerektirir?
TPMS Sistemi, elektronik sensör ve supap parçalarından oluşur. Elektronik supap parçaları aşınabildiğinden, düzenli olarak kontrol edilmelidir.